Passing ImagesArt in the Post-Digital Age
Floating Opera Press, Berlin
2022
ISBN
9783982389424, Gebunden, 116Seiten, 18,00
EUR
Klappentext
In englischer Sprache. Since the 2010s, the line between public and private, online and offline have increasingly become blurred by digitalization and social media. In contemporary art, digitality has assumed a new type of presence-no longer only as a virtual sphere of sociality, but increasingly as a technological interface that structuresour embodied experiences. What is presented in an "exhibition"? And how should we write about the new types of post-digital images we are seeing (in them)?In Passing Images: Art in the Post-Digital Age, Marie France Rafael provides an attempt to write with art, rather than just about it. Rafael aims to retrace the living spirit of art and the procedural-performative experience of art in her writing.
Rezensionsnotiz zu
Frankfurter Allgemeine Zeitung, 10.12.2022
Wie offen die Kunsthistorikerin Marie-France Rafael darüber schreibt, dass Kunstrezeption und Kunstmarkt am Tropf der Digitalisierung hängen, beeindruckt Rezensent Georg Imdahl sehr. Zwar ist der Rezensent (noch) nicht davon überzeugt, dass die analoge Rezeption von Kunstwerken obsolet geworden sei, wie Rafael konstatiert (sagen die Besucherzahlen der Museen doch anderes, merkt Imdahl an), aber er folgt der digital affinen Rafael, dass Internet und Smartphones viel verändert haben. In ihrem in vier Kapitel unterteilten Buch kombiniere sie das Soziologische mit erzählerischen Elementen, mal sachlich mal selbstironisch, schreibt er und findet: Das Buch ist ein wichtiger Kommentar zum Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit.